De nieuwe trends al gezien?

Zijn #trends echt zo belangrijk?

Er zijn overal trendwatchers bezig om ons te vertellen “wat het gaat worden”.
Moeten we er in geloven , of is het niet veel meer dan een marketing tool?

Wat je misschien niet weet is dat ondernemers rekening houden met 3 verschillende klanttypes:

Zij die voorop willen lopen:
de mensen die het leuk vinden om bij te blijven en de trends wel volgen, maar alleen datgene er uit halen wat voor hun zinvol is,
en  degenen die zeggen: “Ik zie wel. Ik weet mijn kleuren en stijl en als er iets nieuws is wat daar bij past, dan kijk ik wel wat ik er mee doe.”

Het zal je misschien niet verbazen dat daar ook leeftijden bij horen:
als je jong bent vind je het leuk om te experimenteren, maar als je volop bezig bent met je carrière, gezin  en kinderen wordt dit lastig en daarna heb je de meeste experimenten wel een beetje gehad, ken  je jezelf wat beter en kies je gemakkelijker voor de vertrouwde kledingstijl.

Daar hoort een bestedingspatroon bij: de eerste groep is snel bereid om geld uit te geven aan iets nieuws. Als je wat ouder wordt investeer je toch liever in zaken die wat langer blijven en doe je de grote aankopen, daarna heb je alles zo’n beetje op orde en koop je alleen wat je nodig, of leuk vindt.

De eerste groep is dus voor mode het meest interessant: zij willen graag iets nieuws en zijn bereid daar geld voor uit te geven.

Wat heeft dit te maken met trends?
Allereerst zijn trends natuurlijk “business”: het haalt mensen over om de portemonee te trekken. En daar is niets mis mee want de mensenwereld draait op geld. En dan is het goed om te weten wat mensen willen, of: mensen over te halen om iets te willen.

Maar wat trends zo boeiend maakt is het proces wat eraan vooraf gaat, het trendwatching. Want er moet veel onderzoek worden gedaan op het gebied van: hoe voelen mensen zich nu? Wat willen ze de komende tijd? Hoe willen ze dat gaan invullen?  Kortom: Wat gaat de maatschappij doen?  Designers, filosofen, kunstenaars komen bij elkaar en moodboards worden gemaakt. En daar horen kleur en stijlelementen bij. Deze geven een sfeer en een tijdsbeeld. En die zijn ook later erg interessant omdat ze veel vertellen over de maatschappij van nu.

Trends zijn dus boeiend om te volgen!

Wil je een overzicht van wat internationale trendwatchers verwachten voor deze lente?
Kijk even op

http://www.pantone.com/pages/fcr/?season=spring&year=2015

Daar vind je ook de kleuren van de herfst al aangegeven!

 

 

Wat vind je ervan?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s